SPÁRGÁS BURGONYALEPÉNY

Spárgás burgonyalepény

Hozzávalók (kis adaghoz): 6 burgonya, 6 zöldspárga, 15-20 g vaj/ghí, fűszerek: só, bors, szerecsendió, sütéshez: kevés liszt, ghí/olaj

Főtt burgonyát összetörjük, vajon párolt apróra vágott spárgát fűszerezzük és mindezt összekeverjük. Kis golyócskákat formálunk. Kissé szétlapítjuk, megforgatjuk lisztben és kisütjük.

A spárga felhasználása

Zsenge, megvastagodott hajtásai fogyaszthatóak. Színe alapján megkülönböztetünk halványított (halványító, vagy fehér), lila és zöld spárgát.

A növény szárát jól emészthető rostok alkotják. A hajtások A-, B1-, B2-, C- és E-vitaminban, folsavban gazdagok. Zsírtartalma jelentéktelen, nem tartalmaz koleszterint. Sok értékes aminosavat, köztük aszparaginsavat is tartalmaz, kalóriatartalma azonban csekély. Miután a hajtások nagy része, 93-95 százaléka víz, a maradék szárazanyag kevés kalóriát képvisel. 100 gramm spárgába mindössze 20 kalória szorult. Kifejezetten kevés benne a cukor, 100 grammban összesen 4 gramm szénhidrát van.

Tartalmaz kalciumot, foszfort, vasat, sok káliumot, viszont nátriumtartalma alacsony. A nyomelemek közül ónt, szilíciumot, molibdént. A zöld klorofillban gazdag, több benne a C-vitamin és a karotin, mint a halványított változatában, ezért táplálékként is értékesebb.

SPÁRGA Jellemzői

  • jellemzői: íze – édes, keserű (Föld elem), termikus hatás – hűtő (hideg),
  • hatás: táplálja a Tüdőt, feloldja a nyálkát (főleg a fehér spárga), vízhajtó hatású, kivezeti a Hólyagból a felesleges nedvességet, csökkenti a vérnyomást és táplálja a Vért (zöld spárga)
  • ajánlott: akut és krónikus szárazköhögésnél, mélyen ülő nyálkásságnál, ödémánál, vizesedésnél, magas-vérnyomásnál

Gyógyhatása

Gyógynövényként több évszázada számon tartják. Elsősorban vízhajtó és vesekő-eltávolító hatása ismert, vízhajtóként áttételesen a szívet tehermentesítve a keringésre is jótékony hatással van. Ugyancsak vízhajtó tulajdonságával van összefüggésben, hogy segíti a szervezet méregtelenítését. Szárított porát fogfájás kezelésére is használták. Kedvezően hat a belső elválasztású mirigyek működésére, és enyhe hashajtó hatású. A nyers spárgalé is egészséges, 4-5 hajtásból zöldségcentrifugával félcsészényi nyerhető. Túlzott fogyasztása nem javasolt köszvényes és veseköves, illetve erre hajlamos emberek részére. Nagyobb mértékben még az érszűkületre is jó hatással van.