Helyes testgyakorlás

A modern testedzés számos módszert talált arra, hogy fejlessze az izomzatot. Mivel a jóga úgy tekint a testre, mint a lélek járművére, amely a tökéletesedés felé halad, az ászanák (jóga testtartások) célja nemcsak a test, hanem a szellem és a lélek fejlesztése is. A jóga testtartások nem tartalmaznak erőteljes izommozgást.

A közfelfogással ellentétben az izomfejlődés nem feltétlenül jelenti a test egészségét is. Az egészséges testben a szervek tökéletesen működnek az elme intelligens irányítása alatt.

A modern testedzés számos módszert talált arra, hogy fejlessze az izomzatot. Mivel a jóga úgy tekint a testre, mint a lélek járművére, amely a tökéletesedés felé halad, az ászanák (jóga testtartások) célja nem csak a test, hanem a szellem és a lélek fejlesztése is. A jóga testtartások nem tartalmaznak erőteljes izommozgást.

A közfelfogással ellentétben az izomfejlődés nem feltétlenül jelenti a test egészségét is. Az egészséges testben a szervek tökéletesen működnek az elme intelligens irányítása alatt. A jóga fizikai gyakorlatait ászanáknak nevezik, ami mozdulatlan testtartást jelent. A jóga ászanákat ki kell tartani egy bizonyos ideig. A test rugalmasságának fejlesztése a cél. A test fiatalságát a rugalmassága adja. A jóga eleinte a gerinc épségére, erősségére és rugalmasságára helyezi a hangsúlyt. A gerincoszlop védi a nagy fontosságú idegpályákat, a test üzenetvívő rendszerét. A gerinc rugalmassága és erőssége megőrizhető a gyakorlatok végzésével, amely javítja a keringést, s ezáltal az idegek tápanyag- és oxigén ellátása biztosított. Az ászanák a test belső működésére hatnak, a belső elválasztású mirigyekre, szervekre és izmokra egyaránt. Hatnak a test mélyebb és finomabb rétegeire is. A különböző ászanák serkentik és masszázsban részesítik a belső szerveket és hatékonyabb működésre hangolják.

A jóga ászanákkal egyidejúleg gyakoroljuk a mély légzést és az elme koncentrációját. A kitartott ászanák alatt a koncentrációs képesség növekszik, s egy óra gyakorlás során nem csak egy óra jóga testtartást, hanem egy óra mély relaxációt és egy óra meditációt is nyerünk. A jóga gyakorlatok rendszere nem hasonlítható semmi máshoz, hiszen teljes lényünkre ható, átfogó javulást eredményez. A lassan és tudatosan végzett gyakorlással az ászanák a fizikai testgyakorláson túl koncentrációs és meditációs gyakorlattá válnak.

Igazi előrehaladást akkor érünk el, ha a jógatartásokat nem csupán tornagyakorlatokként végezzük, hanem tudatában vagyunk annak, hogy melyik izomcsoportot használjuk, tudatában vagyunk a légzésnek és a relaxációnak.