LÉLEGEZZ MINT A TENGER

Az ember életfunkciói közül a légzés a legalapvetőbb, hiszen a levegő hiánya néhány percen belül is végzetes lehet. A helyes és tudatos légzés megismerése ezért is nagyon fontos azoknak, akik most kezdik el a jógagyakorlásukat és azoknak is, akik azt szeretnék már továbbfejleszteni.

A klasszikus nyolcfokú jógarendszer a rádzsa-jóga, amit gyakran hívnak astánga-(nyolcágú) jógának is, mert a gyakorlását nyolc lépcsőre lehet osztani. A pránájáma vagyis a légzés / energia szabályozása ezek közül sorrendben a negyedik lépcsőfok, amely a jamák és nijamák (erkölcsi szabályok) és az ászanák (jógatesttartások) elsajátítása után következik.

A Sivánanda tradícióban a jógaórák szerves részét képezik az alap légzőgyakorlatok is. A normál jógaórákon két alaplégzést szoktunk gyakorolni: a váltott orrlyukas légzést (anulóma-vilóma) és a fújtató légzést (kapála-bhátí).

A jógik nyolc haladó légzőgyakorlatot is végeznek. Ezek a következők: (1) uddzsájí; (2) szúrja bhéda; (3) bhasztriká; (4) sítalí; (5) sítkárí; (6) bráhmarí; (7) múrhcsá; és (8) pláviní. Az első három rendkívül fontos a jógatanulók számára.

Az uddzsájí szankszkrit szó azt jelenti, hogy győzedelmes, tehát az uddzsájí pránájáma magyarul győzedelmes légzést jelent, hiszen aki gyakorolja, legyőzi vele a betegségeket és a halált.

Ez egy mélylégzési technika a gégefőre történő figyelem-összpontosítással. Ez a légzés mély álomban magától kialakul, de fontos megtanulni a tudatos gyakorlását, hogy ébren is élvezhessük jótékony hatásait, akár jógagyakorlás közben is, ahogy a HATHA FLOW órán is tesszük :-)

AZ UDDZSÁJI LÉGZÉS HATÁSA

Az uddzsájí pránájáma rendkívül jó testi és lelki közérzetet biztosít. Nyugtató és egyben egy melegítő hatású pránájáma.

  • Ha például álmatlansággal küzdesz, közvetlenül az elalvás előtt savászanában gyakorolva segít a könnyű elalvásban.
  • Nagyfokú méregtelenítő hatást fejt ki fizikai és szellemi értelemben egyaránt
  • Eltávolítja a torokból a váladékot, megszünteti a köhögést
  • Megszünteti az emésztési zavarokat, a puffadásokat, a vérhast, hasznos segítség tehát emésztési problémák és émelygés esetén is
  • Mentális szinten az ashvini mudrával vagy a múla és a dzsálandhara bandhával  ötvözve percek alatt elűzi a negatív gondolatokat, a bánatot, a depressziót és az idegességet
  • Finom energetikai szinten segít egyesíteni a pránát az apánával a múládhára csakrában, és felébreszti a kundalinít.

A Puránákban van egy történetet, amely jól szemlélteti az uddzsájí pránájáma hatását:

"A Devák (istenek) és az Aszurák (démonok) elhatározták, hogy kiköpülik az óceán vizét, hogy kiaknázzák a mélyéről az ott rejlő kincseket. A Mandakini hegyet használták köpülőfának, Vasukit, a világkígyót pedig kötélnek. Az istenek a farkánál fogták a kígyót, a démonok a fejénél. Sorra fel is bukkantak a kincsek az óceánból. Elsőként Lakshmi istennő jelent meg, majd legvégül Amrita, a halhatatlanság nektárja egy aranyszelencében. De a nektárral együtt halálos méreg is a felszínre tört. Az istenek és a démonok tanácstalanok voltak, hogyan ártalmatlaníthatnák a veszedelmes mérget, amely képes elpusztítani akár az egész világegyetemet. Végül az Úr Shivához fordultak segítségért. Shiva felhajtotta a mérget, de nem nyelte le, hanem a jóga erejével a vishuddha csakrában tartva, s uddzsájí pránájáma és dzsálandhara bandha segítségével megtisztította a mérget. Így mentette és szabadította meg a világot a halálos veszedelemtől. Nyaka a méregtől sötétkékre színeződött, ezért kapta a Nilkantha (Kéknyakú) nevet."

A hatha flow órákon az uddzsájí légzést azért használjuk az ászanák alatt is, mert

  • nagyon jól behúzza a figyelmedet, fokozza a koncentrációdat,
  • lassítja, tudatosítja a légzésed,
  • termeli és fenntartja a hőt a testedben, ami az ízületek és izmok optimális munkájához elengedhetetlen,
  • lehetővé teszi a teljes légzést akkor is, amikor a hasfaladat az ászanák alatt feszesen kell tartanod.  

AZ UDDZSÁJI LÉGZÉS VÉGREHAJTÁSA

  • Ülj bármely meditációs pózba!
  • Csukd be a szemed és a szád!
  • Jobb kézujjakkal vedd fel a Visnu mudrát!
  • Lassú, egyenletes ütemben lélegezz be mindkét orrlyukon, közben pedig a gége körüli izmok finom megfeszítésével részlegesen zárd be a gégefedőt úgy, hogy a leszűkült hangrésen átáramló levegő egy puha, halk, morajló hangot adjon egy kellemes és egyenletes hangmagasságban, mint ahogyan a szél zúg a fák közt, vagy a tenger hullámai morajlanak, vagy mint ahogy Darth Vader lélegzik :-)
  • Belégzés végén zárd el mindkét orrlyukadat a Visnu mudrában tartott jobb kezeddel.
  • Ha szeretnéd, felveheted az ashvini mudrát vagy a múla bandát és a dzsálandhara bandhát, és tartsd benn a lélegzetet, ameddig jól esik.
  • A kilégzés előtt engedd el a mudrát, a két bandhát, és a nyakadat és fejedet hozd újra egyenes pozícióba!
  • A kilégzés a bal orrlyukon át történik, hasonló morajló technikával, mint a belégzésnél.
  • Koncentrálj a légzés folyamatára, a finom tenger morajlására emlékeztető hangra a torok területén!
  • Kezdd öt körrel, fokozatosan emelve húsz körig!

"Szádat összezárva szívd be a levegőt az orrodon át, míg az egy zaj kíséretében ki nem tölti a torok és a szív között lévő teret (alsó-középső-felső légzés). Végezd el a kumbaká-t, vagyis tartsd benn a levegőt a bandhá-k alkalmazásával, majd lélegezz ki az idá-n, azaz a bal orrlyukadon. Ettől eltávozik a váladék a torkodból, s emésztésed ereje megnövekszik. Ennek a neve uddzsáji." (Hatha Jóga Pradípiká, II. fejezet, 51-52. vers)

A HATHA FLOW órákon tehát az uddzsájí légzést az ászanák alatt is gyakoroljuk, természetesen annyi módosítással, hogy ilyenkor nincsen légzésvisszatartás és a kilégzés mindkét orrlyukon történik.  Udzsájjíval a be- és a kilégzés nem egy-két másodpercig tart, hanem mindig tudatos, hosszú és mély, ezáltal a teljes tüdőd részt tud venni a légzésben, ugyanakkor képes vagy feszes hasfallal ászanázni a mély légzés mellett is.

Gyere, sajátítsd el és élvezd ki előnyeit a gyakorlásban a hatha flow órákon minden szerdán 19:30-tól. Részletek itt >> HATHA FLOW JÓGAÓRA

Szerző: Indírá